Puerto Chiapas

13 oktober 2023

Vanmorgen konden we dan eindelijk aan wal :-). We hebben aangelegd in Chipas en de cruiseterminal was mega, haha, zie de foto’s; een rieten hut en zelfs een zwembad erbij LOL.

Wij hadden een excursie geboekt naar oude maya ruïnes en een uitleg over chocolade maken. Onze gids stond ons al op te wachten, Rosalina. Een wat oudere dame die hier in de buurt woont en ook een grappenmaakster. De rit naar Tuxtla Chico duurde ongeveer 45 minuten en het hele dorp was uitgelopen om alle groepen van de excursie te verwelkomen. Straten afgezet om de bussen te parkeren. Dansers op het podium, handhavers en rode kruis om te helpen met oversteken etc. Veel langdradige uitleg eerlijk gezegd en de temperatuur was warm! Maar droog en zonnig, dus vochtigheid viel in verhouding mee. Wat een mooi en ander deel van Mexico is dit zeg; onwijs veel dingen groeien hier, mango’s, suikerriet, mais, heel groen dus en veel fora en fauna, onderweg zien we veel vogels en mooie gekleurde vlinders. Helaas geen op de foto kunnen krijgen.

In het dorpje verder hebben wij de uitleg over chocolade redelijk overgeslagen, dat hadden we al een keer eerder mee gekregen en het was erg warm waar die uitleg plaatsvond. Wij hebben vanaf een schaduw plekje alles zitten aanschouwen en het leven op straat eens bekeken. Er kwam nog een begrafenisstoet langs en wij waren de toeristische attractie (alle toeristen) van het dorp haha. Iedereen kwam kijken, filmen en foto’s maken.

In het dorp hebben we ook nog de kerk en de markt bezocht. De kerk had een mooi houten dak en de markt was klein maar je kon er alles krijgen; vis, kip, fruit, speelgoed, kruiden etc.

Daarna in de bus terug, nog een hele exercitie want hij kon gewoon niet de draai maken dus in zijn achteruit terug, tegen de richting in dezelfde weg als we gekomen waren (wel onder begeleiding van de handhaving).

Op naar de maya ruïnes. Dat hoort er gewoon bij als je in Mexico bent. Het stelde niet veel voor en we hebben daar snel wat foto’s gemaakt en naar een maya dans gekeken, maar iedereen was het snel zat en zat ook weer in de koele bus. Nu met ik zeggen; het was prima geregeld. We kregen water, de gids had nog kleine mini-banaantjes gekocht en zoete broodjes, de specialiteit van het dorp. Super lief natuurlijk, want dat had zij niet hoeven doen.

Begin van de middag waren we weer terug en hebben we een late lunch aan boord gedaan. Daarna nog heerlijk op het dek gezeten en later op het balkon, genietende van de groene oase voor onze neus.

Om half 6 was het tijd om Mexico te verlaten.

Tijd om weer op te frissen en ons avondprogramma af te werken. Na weer een voortreffelijke maaltijd met wederom lieve bediening (die veel uit China en Indonesië komen) hebben we de show met dans bekeken. Echt een prachtige show en heel knap hoe de dansers nog steeds zo soepel en op de maat bewegen (modern en jazz) op een bewegende boot!

Daarna zijn we naar de Blues club gegaan. Daar treed een 7 koppige band op, wow wat een geweld (erg hard) maar wat goed ook weer. En heel leuk, veel echtparen (op leeftijd) dansen met elkaar, en sommige gaan echt helemaal uit hun stekker. Zo leuk!

Op naar weer een nieuwe dag! Jullie een fijne dag en bedankt ook aan iedereen voor de leuke reacties, dat is altijd een plezier om te lezen als ik wakker aan het worden ben.

Lieve groet

Debbie

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marja:
    13 oktober 2023
    Weer een leuke dag geweest zo te lezen, en geniet nog maar van het mooie weer, want hier is de herfst begonnen
  2. Bianca:
    13 oktober 2023
    Vandaag een verhaal van jullie overdag! Normaal lees ik bij het wakker worden eerst jullie verhaal. Erg leuk 😊. Lekker om weer even van het schip af geweest te zijn. Nu weer op naar de volgende mooie stop!
  3. Chantal:
    Was weer een topdag! 😍
  4. Wim en Marianne:
    13 oktober 2023
    Hallo Debbie en Chantal,eindelijk weer vaste bodem onder de voeten.
    Fijn dat jullie weer konden genieten van natuur en cultuur van Mexico.
    Op naar het volgende avontuur.
    Mooie foto's.
    Lieve groetjes,Wim en Marianne
  5. Conny de Ruiter:
    13 oktober 2023
    Wat schrijf je toch boeiende verhalen, je hebt echt talent! Ik lees voor aan Dick en we genieten! Dus dank daarvoor!🫶
  6. Teus en Sijja:
    13 oktober 2023
    Hoi Debbie en Chantal. Was weer een hele belevenis in Mexico. Ik ben in de Salon dus morgen weer een langer verhaal liefs Sijja en Teus.😘😘
  7. Ed Simons:
    13 oktober 2023
    Mooi om te lezen hoe mooi het in de omgeving daar is en hoe je dat ervaart. Jammer dat je niet alle vogels en vlinders hebt kunnen fotograferen. Ach het mooiste zijn daarom ook de herinneringen. Eén goede muziekband is altijd leuk om te horen😉
    Geniet ze!
  8. Ans en Martin:
    13 oktober 2023
    Hallo Debbie en Chantal. Mooi dat jullie vaste grond onder de voeten hebben gehad. Geniet er van. 😘😎
  9. Willy en John:
    14 oktober 2023
    Hay, ik loop een beetje achter, fijne verhalen, lijkt soms wel of we erbij zijn.Het weekend is begonnen, geniet wij doen dat ook maar dan anders.🤪