Door het Panamakanaal

18 oktober 2023 - Panamakanaal, Panama

Vanmorgen ging om 5 uur de wekker, ppfff dat valt ff tegen. Maar niet zeuren, kleren aan en gaan!

Stonden we dan om 5:15 in de gang te wachten tot de boeg open ging en wij naar buiten konden. En we hadden een mooi plekje! De zon kwam al snel op en Panamastad was mooi verlicht en wat een stad is dat zeg! Heel groot, veel wolkenkrabbers. Helaas was het zo vochtig dat mijn lens gewoon niet bij kwam. Dus ik snel naar de hut en lens wisselen, en kon gelukkig tussen de mensen door weer naar voren. Want alles stond al vol….

Heel langzaam zijn we richting de 1e sluis gegaan (wij zijn door de originele sluizen gegaan). Er komen allemaal loodsen aan boord, de eigen bemanning mag niks doen. Touwen worden vastgemaakt aan locomotieven (die vervangen de oude kettingen) om het schip in het midden te houden. De loods zelf vaart het schip door het hele kanaal.

Voor ons was een ander cruiseschip en we zijn samen door de eerste sluis gegaan. Naast elkaar en dan zie je wel goed wat er allemaal gaande is, want alles past precies.

Inmiddels waren we de massa al zat en hebben we vanaf ons balkon van de zijkant zitten kijken. En bij het invaren van de sluis ook nog herten en een krokodil gezien. Om half 8 zijn we lekker gaan ontbijten. En na het ontbijt lekker op het balkon naar alles zitten kijken. Per sluis moeten we 3 niveaus door dus dat duurt allemaal wel even. In het begin zijn er 2 sluizen vrij snel na elkaar.

Na deze gehad te hebben varen we door het kanaal wat nog best breed is maar aan 2 kanten prachtige natuur. En uiteraard komen er genoeg andere vrachtschepen langs die de andere kant op gaan.

Onderweg hebben we niks gezien qua dieren helaas. Maar neemt niet weg dat het een indrukwekkende tocht is.

Rond half 2 waren we bij de laatste sluis. Daar gingen we half 5 weer uit. Wederom 3 niveaus dus dat duurt allemaal even. Aan de andere kant lag wel duidelijk de ‘file’ waar we al veel over gehoord hadden. Wij hebben 36 schepen geteld die in de wacht liggen.

Maar inmiddels is ons ook duidelijk geworden, als je betaald; 35000 en hoger kan je er op tijd doorheen. Betaal je dat niet, is het wie het eerst komt….. dan kan je inderdaad even wachten.

Helaas kwam de kapitein met een minder leuke mededeling toen we de haven uit gingen. Er is een technisch mankement aan een van de propellors van een roer (zo vertaal ik het maar even) dat in een haven gerepareerd moet worden. En we gaan daarom niet naar Colombia, maar nu gelijk naar Miami. We komen wel op dezelfde dag aan en maken een hele korte stop morgen ochtend op een andere plek in Colombia, een uur om enkel benodigdheden aan te vullen. Niemand mag ook van boord.

We hebben wel al een brief gehad en krijgen een zeer nette compensatie hiervoor. Kunnen we lekker besteden aan extra dingen aan boord.

Jammer maar wederom overmacht. En naar wat wij begrijpen zullen de mensen die vanuit Miami vertrekken op de nieuwe cruise al met vertraging vertrekken….

wat wel leuk was is dat tijdens het eten, een van de managers naar ons kwam en ons uitnodigde om donderdagavond met een van de officieren te eten. En natuurlijk meer passagiers, maar denk een soort captains dinner. We gaan het beleven en hebben de uitnodiging aangenomen 😉.

Wij gaan nu slapen, het was een lange dag en 3 dagen bijkomen :-).

Groetjes en goedemorgen jullie!

Debbie

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Chantal:
    18 oktober 2023
    Bijzonder om mee te maken vandaag. De komende dagen gaan we ons nog heerlijk op zee vermaken. Komt helemaal goed! 😍
  2. Teus en Sijja:
    18 oktober 2023
    Goedemorgen wat een verhaal en een spannende vaart door die sluis. Wel heel interessant 🧐 wij hebben het ook gezien. Dan maar met de grote baas eten ook geweldig 🤩 lieve groet Sijja en Teus.🥰❣️
  3. Cindy:
    18 oktober 2023
    Wat een belevenis zo met een cruiseschip door de sluizen van het Panamakanaal!
    Jammer van al die gemiste tussenstops, maar dat gaat die officier vast goedmaken😘
  4. Marja:
    18 oktober 2023
    Een hele belevenis zo door dat kanaal en een cruise met hindernissen zullen we maar zeggen. Maar genoten hebben jullie 😍
  5. Ed Simons:
    18 oktober 2023
    Mooi avontuur zo met kanaalvaart en reisdoelen die veranderen, geniet en relax maar lekker.
  6. Annelies:
    18 oktober 2023
    Leuk om allemaal te lezen, en dan te denken dat alles voorspelbaar is met een cruise...dat is dus alles behalve waar. Geniet ervan!
  7. Nicolien en cees:
    18 oktober 2023
    Mooi om te lezen en mee temaken jammer van de rest veel plezier nog
  8. Wim en Marianne:
    18 oktober 2023
    Was dus een spannende maar interessante vaart door het Panama kanaal?
    Mooi wat jullie allemaal beleven en wij ook wat mogen meegenieten!
    Lieve groetjes uit Kerkrade en nog veel plezier voor jullie tweetjes.
  9. Nellie:
    18 oktober 2023
    Heerlijk om zo met jullie mee te reizen.
  10. Willy en John:
    18 oktober 2023
    Vroeger veel Love boat gezien, captains dinner, wauw….veelbelovend, ziet er allemaal prachtig en spannend uit. Wat een belevenissen.Prachtige foto’s en mooie verhalen.
    Groetjes en veel plezier.