Havana

7 september 2015 - Havana, Cuba

Havana verkennen
Na redelijk lekker te hebben geslapen (beetje onrustig en weer koud met de airco etc) opgestaan en ontbeten. Niet verkeerd het ontbijt! En op de 7e verdieping met uitzicht over de stad.
Vervolgens verzamelen en fooienpot bij elkaar zetten en excursies regelen voor vandaag. Bijna iedereen deed mee dus dat is ook wel leuk.
Vervolgens start van de dag met een wandeling met onze reisleidster Tanja door Havana. Ze had de vaart er aardig in zitten en we moesten snel doorlopen en dat is een aardige inspanning als het boven de 30 graden is en hartstikke vochtig, kortom om 11 uur had ik al een liter water op! En er met dezelfde vaart weer uitgezweet want naar de wc hoeft niemand :-). Leuke wandeling waar we de pleinen en gebouwen hebben gezien, oud, nieuw, in de steigers echt alles door elkaar.
Halverwege de ochtend een rondleiding gehad bij Havana Club ( de RUM van Cuba). Leuk (niet heel bijzonder) met op het eind even proeven van de 7 jaar oude rum. Niet verkeerd maar met een jetlag en om 10.30 's ochtends best pittig :-).
Na nog even verder te zijn gelopen zijn we uiteindelijk gaan lunchen. Daar was iedereen wel blij mee, even zitten en afkoelen! Heerlijk gegeten (warm) en nog even flessen water gekocht en op het terras gezeten. Wat grappig is dat je langzaam wel echt Amerikaanse merken ziet (Coca Cola, Pepsi, 7 up). Niemand had dat verwacht en het is  het merendeel in restaurants te krijgen, maar het is er wel.
om 15:00 was het tijd voor de eerste excursie: de oldtimer tour door Havana! Daar kwamen ze ongeveer 6 auto's, Bel Air's, Oldsmobile etc. superleuk. We zijn op plaatsen gestopt en verder gereden waar we anders niet zouden komen (mooie wijken, ambassade wijk, maar ook de armere wijken, het park bovenin Havana, revolutieplein). We zijn voor het hotel weer afgezet en konden even uitpuffen en douchen ~ dat is wel nodig.
Vanavond zijn we naar een show geweest van de Buena Vista Social Club. Dat was super. Hele oude mensen die nog swingen en het publiek ook meekrijgen. Wij hadden een perfecte tafel vooraan, met als gevolg dat een aantal van ons ook regelmatig met de voetjes van de grond moesten. Leuk hoor!
Morgen krijgen we een echte salsa-les, ben benieuwd! Nu eerst lekker slapen want het was een intensieve dag!