Eilandhoppen

10 september 2015 - Vinales, Cuba

Dagje eiland relaxen
Vandaag stond een relax dag op het programma. Met zijn allen de bus in een uur rijden door het prachtige landschap met bananenplantages, rijstvelden en vooral heel veel groen. Uiteindelijk na veel gehobbel de bobbel aangekomen bij de boot die ons naar het eiland zou brengen. De boot was ook echt Cubaans; een planton met motor en twee verdiepingen.
Onze gids en chauffeur mochten niet mee. Er is geen toestemming aan hen verleend door de overheid om op een boot te gaan. Dit moet omdat men anders bang is dat Cubanen naar Miami varen. Dus zij hebben de hele dag op ons gewacht in een klein hutje... best sneu, maar dat is ook Cuba.
Aangekomen en op vlonders door de mangroven gelopen kwamen we aan op het strand met mooie groen blauwe zee. Daar 25 strandbedjes naast elkaar gezet en lekker liggen relaxen en dobberen in zee.
Aan het eind van de dag moe, verbrand (ik als een van de weinige niet gelukkig) terug op de boot.
's avond gegeten waar van alles op tafel werd gezet en opscheppen maar. Dit keer in een heel afgelegen wijkje waar de bus niet eens kon komen. Leuk om te zien hoe de mensen leven (veel buiten, maar iedereen heeft wel een mega flatscreen tv, en geen internet). De Cubanen zijn echt super vriendelijk. Criminaliteit is er ook bijna niet dus ondanks dat het voor ons soms overkomt als sloppenwijken en achterstandswijken leven zij wel goed met elkaar. Men weet niet beter. En dat heeft eigenlijk, op een bepaalde manier, ook iets moois. Inmiddels zijn veel meer mensen niet lekker, met dezelfde klachten helaas dus na het eten zijn een hoop afgehaakt en lekker gaan slapen. Ik ook, ben voor het eerst nu echt moe.
Morgen weer vertrekken naar de volgende plaats, met onderweg weer stoppen bij bezienswaardigheden. Kortom weer lekker dommelen in de  bus en kijken wat het land nog meer te bieden heeft.