Heroshima

8 november 2019 - Hiroshima, Japan

Vanochtend hebben we, geloof het of niet, uitgeslapen op ons matjes! En nog lekker geslapen ook. Ok opstaan moet je even over nadenken, maar ook dat ging prima. Toch is het gek en was het voor nu prima voor 1 nacht. Maar eerlijk is eerlijk, het viel niet tegen!

Ruim op tijd weer naar het station gelopen en daar ons ontbijtje gehaald en verorberd. Met de Sonic trein in ruim een uur weer door het prachtige landschap gereden en dit keer weer een overstap net voor Hakata (Fukuoka) op de kogeltrein. Daar hadden we een half uur, dus op het gemakje. De trein kwam weer stipt op tijd en daar zaten we nu een uur in. En het gaat echt wel hard hoor! Heb een filmpje gemaakt vanuit het raam dat jullie een idee krijgen.

Om 1 uur waren we in Hiroshima. Daar op het station eerst onze kaartjes/zitplaatsen gereserveerd voor overmorgen. Kan maar weer gedaan zijn. Vervolgens op zoek naar de stempel (2 mooie dit keer) en wat eten. Op de stations is altijd wel wat en zo ook hier. Onderin weer een foodcourt met wel ruim 20 kleine tentjes. We hebben lekker Okonomi gegeten. Een specialiteit uit Hiroshima die wel overal veel gegeten wordt. Het is een soort boekweitpannekoekje met kool, dan noodles naar keuze, ei, bacon en een sausje. Tenminste dit is wat wij hadden. Maar feitelijk kan je het samenstellen zoals je zelf wilt. En het wordt voor je neus op bakplaten klaargemaakt. Leuk en echt heerlijk!

Vervolgens naar het hotel gelopen wat weer om de hoek is en daar konden we zelfs al onze kamer in. Een grote kamer voor Japanse begrippen met ook nog eens uitzicht. Leuk hoor! En nu was het tijd om de stad in te gaan. Met de tram vanaf het station naar de A-Dome. De bekende dome die is blijven staan ter nagedachtenis van de atoombom die op kleine afstand hiervan is gevallen in 1945 en de hele stad heeft verwoest. We zijn van daaruit door het peacepark gelopen (met nog heel veel andere toeristen, die we nog niet zoveel gezien hebben deze reis) richting het museum. Daar uiteraard naar binnen en alles eens bekeken. Wel indrukwekkend om de foto’s te zien net nadat de bom is gevallen en ook van de dagen erna. Daarnaast hebben overlevenden zelf ook hun verhaal of ervaring met kunst uitgebeeld. En liggen er nog kledingstukken die verbrand zijn, resten van gebouwen, staal en zelfs een gevel waar gewoon de afdruk van een persoon in staat. Wel heel erg indrukwekkend, dat is het enige woord dat ik hiervoor heb.

Hierna was nog een klein stukje door de stad gelopen en bij een van de vele koffietentjes een bakkie gedaan. Daarna tijd om met de tram weer terug te gaan. Bij de supermarkt in het warenhuis weer ons avondeten gehaald, want ja na zo een maaltijd hoeven we niet veel en die sushi is ook lekker (en betaalbaar).

Dit lekker op de kamer gegeten. En nog even een wasje gedaan. Dit een paar honderd meter van het hotel in een klein washokje waar we de sleutel van kregen. Heel grappig wel (en een beetje spannend) om door de steegjes te lopen in het donker en het te vinden. Maar echt onveilig voel ik mij hier niet hoor!

Nu zijn de kleren in ieder geval schoon genoeg voor de laatste week, hoeven we daar ook niet meer over na te denken.

Welterusten allemaal!

Lieve groet

Debbie

1. Chantal:
    8 november 2019
    Was weer een mooie dag! 🇯🇵
  2. Willy en John:
    8 november 2019
    Je moet niet kortbij meekijken want dan ga je draaien, net een carrousel, de verte in is ( denk ik) oke.
    Ben blij dat jullie goed geslapen hebben.
  3. Nicolien en cees:
    8 november 2019
    Blij dat jullie goed geslapen hebben en ik geloof dat het indrukwekkend is geweest en het filmpje ja gaat echt heel hard veel plezier nog