Busan

2 november 2019 - Busan, Zuid-Korea

We konden vanochtend lekker uitslapen! Heerlijk! Mag ook wel eens :-). We zijn na het ontbijt (stuk drukker want het hotel is veel groter natuurlijk) naar de bus gewandeld. De zon was nog lekker aan het schijnen en uiteindelijk kwam daar onze Buti aan. De hop on-hop off bus. Kaartje gekocht bij de chauffeur en gaan maar!

We zijn naar het shopping district gegaan. Daar is namelijk ook een grote markt waar ze werkelijk alles verkopen. Via een kleine omweg (en uiteraard omhoog, terwijl we uiteindelijk weer naar beneden moesten) kwamen we aan bij de markt. Overal straatjes met eten, huishoud artikelen, kleren, schoenen, drogisterij spullen, tabak, alcohol etc etc. Met name het eten is om je ogen uit te kijken. Kruiden, vlees, vis en andere dingen (wormen, slakken, grote maden (die dikke uit expeditie robinson...) bah!!

Maar goed, heerlijk om je ogen uit te kijken en rond te struinen. En de mensen zijn super vriendelijk, zeggen gedag, lachen vriendelijk, en geen Europeaan te bekennen! Heel vreemd, want die zijn er hier zeker wel.

Terwijl we weer terug liepen richting de bushalte en over de normale winkelstraat met commerciële winkels waar de muziek soms zo hard staat dat je elkaar op straat niet meer kan verstaan, zagen we ineens de Koreaanse parfait ijsjes! En tja die moest ik proberen natuurlijk! We met een klein risico want als er iets is waar je normaal ziek van wordt in het buitenland is het softijs, maar alles is zo schoon en er waren een aantal Koreanen me voor gegaan, heb ik het toch aangedurfd. En hij was lekker! En een hele hap.....

Na eer korte stop om te drinken voor Chantal zijn we weer op de bus gestapt. Via het station waar we even moesten wachten, zijn we doorgereden naar het United Nations Cementary. We zijn er via een van de gigantische bruggen over het water heen gereden en aangezien het inmiddels bewolkt was, was het vrij koud in de open bus bovenin :-). De UN begraafplaats die ook door hen beheerd wordt met graven van soldaten die tijdens de Korea oorlog het leven hebben gelaten. Een prachtige oase van rust midden in de stad. Heel indrukwekkend en er liepen ook een paar hoge heren rond met handschoentjes aan die een rondleiding kregen en in de verte zagen we ook nog een ceremonie. Daarna wilde we door naar het Peace Park, een park eraan vast, maar ja niet makkelijk erheen, dus weer terug en via een omweg er weer heen. Een mooi park waar duidelijk de mensen zelf in het weekend recreëren. Voor de ouderen fitness apparaten en waar de jongeren met klim en speeltoestellen ook vertier hebben. Daarnaast in clubjes, planten bij elkaar gezet met kaartjes erbij wat het is, en daar kijken de mensen ook vol interesse naar. En uiteraard ook weer de Chrysanten overal. Heel bijzonder, mooi, maar zeker ook kitch.

Daarna eindelijk ergens iets gevonden om snel een hapje te eten en te drinken. (Het is inmiddels half 3 dus mag wel). En weer naar de bus. Maar het is overal super druk dus de bus is laat, tenminste dat dachten we. En maar wachten en inmiddels zou de volgende al komen. Tot er gelukkig een dame met de auto stopte, haar zoontje in het Engels vroeg of we op de bus aan het wachten waren.... ja.... nou die komt niet meer want vanwege het vuurwerkfestival is de laatste rond 2 uur al geweest.... ok lekker dan, en nergens iets aangegeven in de bus, dat is slecht! Maar goed super aardig dat die mevrouw stopte natuurlijk. Ok kaart erbij en kijken waar de metro is want een taxi moet ook over de 2e brug die dus vol met vuurwerk hangt (op de heenweg waren al 2 rijbanen afgezet omdat ze het aan het installeren waren, dat hadden we wel gezien). Gelukkig met kaart (ok eerste poging niet helemaal goed) en google maps het weten te vinden. En druk in die metro! De eerste konden we er niet bij, de tweede hebben we ons erin gepropt. Maar bij de eerstvolgende 3 haltes ging de grootste meute eruit en konden wij zitten.

Het is duidelijk zaterdagavond en het district waar wij zitten is ook echt uitgaansgebied (echt Scheveningen zeg maar) dus ook hier druk zat. En inmiddels was het half 6 dus met onze karige lunch gelijk besloten te eten. Weer een avontuur, Koreaanse bbq. Gevraagd wat we moeten doen, want het is de eerste keer, en van alles besteld. Aan tafel een soort van grill en daar kwam het vlees met allemaal schaaltjes, groente, sla etc etc waarvan we geen idee hebben wat het is. En gelukkig ook iemand die het eten kwam klaarmaken! Maar dat is standaard hoor, dus niet alleen voor ons ;-).

We hebben heerlijk gegeten en daarna lekker richting hotel. Nog wel bij meiden op straat in gebrekkig Engels gecheckt of het vuurwerk niet ook hier op het strand is, of te zien is, want dat zou zonde zijn.... Maar nee niks aan de hand, dus lekker naar het hotel.

Nu nog even bijkomen en de koffer weer inpakken. Want onze reis in Zuid-Korea zit erop!!! Het is echt heel erg goed bevallen hier, beter dan we van tevoren hadden bedacht. We hebben ons prima vermaakt, en alles is zeer goed te doen. Een leuk land!

Morgen staan we vroeg op en willen we om 7 uur weg, want om 10:40 gaat onze boot naar Japan. Maar aangezien we zeker een uur onderweg zijn met de metro en dan nog een kwartier moeten lopen naar de ferry terminal zal het een uitdaging zijn aangezien de onboarding een uur voor vertrek gedaan moet zijn. Dus liever ruim om tijd met het slepen van de koffers dan haasten.... En een taxi dat is hier bijna niet te doen. Het is zo ver, en ook druk op de weg. Dus we mogen de wekker lekker vroeg zetten en dan gaan we weer een spannende dag tegemoet!

Lieve groetjes

Debbie

1. Cindy:
    2 november 2019
    Goede doorreis naar Japan dan!!
  2. Chantal:
    2 november 2019
    Zuid-Korea was top! Wat een leuk land. Nu op naar Japan. Heerlijk nog twee weken te gaan!
  3. Ans en Peter Diemers:
    2 november 2019
    Geregeld weer een vakantieverhaal en de foto’s van jullie geeft een leuke indruk van zuid-Korea en zo te zien genieten jullie er optimaal van, wel jammer dat jullie het vuurwerk niet gezien hebben, want dat zal ook wel heel mooi geweest zijn. Nu op naar Japan, dus dames veel plezier verder!
  4. Nicolien en cees:
    2 november 2019
    Ziet er mooi uit en het ijsje ook ik denk dat edje jaloers is goede reis naar Japan
  5. Marja:
    2 november 2019
    Wat een geweldige dag weer en mooie foto’s. Hebben jullie die maden niet geprobeerd? Goede reis naar Japan en alvast veel plezier daar
  6. Ed Simons:
    2 november 2019
    Ja zo’n ijsje mmmm is dat in te vriezen?🙃 Veel plezier in het land van de rijzende zon. Mooi om dit alles op deze wijze te kunnen “ mee” beleven.
    Groetjes
  7. Mariska:
    2 november 2019
    Erg leuk jullie verhalen te lezen en foto’s te zien! Goede reis met de boot naar Japan.
  8. Willy en John:
    2 november 2019
    Wat een mooie foto's en wat een kleuren. Wie in Limburg geweest is en jouw ijsje ziet, denkt meteen aan Clevers.
    Hele goede rijs naar Japan en BANZAIIIIIIIIIIIIIIIIIII
  9. Bianca:
    Wauw!
    Wat een mooie foto's weer en zo leuk om jullie verhalen te lezen. Dit deel is alvast geslaagd en dan nu op naar Japan! Goeie reis en ik kijk uit naar jullie volgende verhaal 😉.
  10. Jan Willems:
    3 november 2019
    Mooi om jullie ervaringen en indrukken te lezen. Nu op naar het land van de rijzende zon, goede reis en weer veel plezier!!
  11. Nellie:
    3 november 2019
    Goede reis naar Japan en ben benieuwd naar jullie volgende verhaal