Op naar Gyeongju

30 oktober 2019 - Gyeongju, Zuid-Korea

Vanochtend bijtijds (7 uur) opgestaan en op het gemak ontbeten. We waren redelijk snel maar moeten om 10 uur de trein hebben vanaf Seoul station, dus ja met de metro erheen. Uiteindelijk stonden wij, dames van de planning, lekker om 9 uur op het station. Dus op ons gemak een bakje koffie gedaan, naar de wc en naar het perron. Daar stond de trein al klaar en konden we net als bij de ICE bij ons makkelijk zien welke kant we op moesten en gelijk de juiste coupe in. De bagage konden we nog net kwijt in de bakken aan het begin (maar blijkt achteraf zelfs boven ons hoofd te kunnen) en daar zaten we dan. Heerlijke stoelen, van alle gemakken voorzien. Precies op tijd vertrokken we.

Het landschap werd heel langzaam (na ruim een uur) minder stads en meer natuur/akkers en bergen. Maar het is veelal wel hetzelfde.

Na de voorspoedige treinrit stapten we uit (alles wordt netjes in Koreaans en Engels aangegeven in spraak en woord op schermen) op het volgende station. Het leek wel een vliegveld zo ruim, maar oh zo rustig. Daar naar de toeristeninformatie (die je ook overal tegenkomt) en gevraagd welke bus we moeten hebben, want het station van de hogesnelheidslijn is ergens anders dan waar wij heen moeten.

Daar werd netjes aangegeven welke bussen mogelijk zijn en hoe laat, en we konden gelijk instappen. In Gyeongju moesten we bij de busterminal uitstappen en daar overstappen. Nou het uitstappen hebben we gered, het instappen niet... geen idee of die bus ooit langs is gekomen, maar na 10 minuten wachten hebben wij besloten aan de overkant van de straat een broodje te eten (ja dat kan hier gewoon!) en daarna een taxi te nemen. Nou nou wat een prijzen..... we hebben denk ik 20 minuten in de taxi gezeten en 12 euro betaald.

Deze stad is de oude hoofdstad van het keizerrijk en is vol met tombes van koningen en oudheden. Net erbuiten is een werkelijk toeristencomplex opgezet. Hier staan alle hotels en ook een pretpark en waterpark. Het ligt aan een meer. Ons hotel is meer achteraf en (natuurlijk) bovenop de heuvel. Maar goed, wij moeten even een uurtje wachten op de kamer en hebben (jawel jullie lezen het goed) op het terras, in T-shirt in de zon gezeten met 22 graden. Geen straf. We hoorden en zien de achtbanen van het pretpark.

Nadat we de kamer hebben gekregen zijn we naar het meer gelopen. Ongeveer 15 minuten en daar zie je dat de Koreanen daar, zeker in de zomer recreëren. Waterbootjes, zwaantjes, en je kan dan ook op een banaan over het meer etc etc.

Daar hebben we een rondje gelopen en zo kwamen we ook langs een prachtige pagode/tempel die er ook ineens staat. Helaas konden we er niet naar binnen maar goed hij is zo groot dan ie makkelijk op de foto kan.

Het avondeten is hier wel anders, niet overal restaurantjes en dus zijn we na een wandeltochtje bij het Hilton naar binnen gelopen en hebben we daar van het buffet genoten. Wat was dat heerlijk zeg! En ‘s avonds de verlichting van de hotels om ons heen..... echt heel fout en verschrikkelijk. Maar oordeel zelf maar.....

Morgen hebben we een bustocht geboekt om langs een aantal bezienswaardigheden te gaan. Want ja, lopen lukt hier niet, zo veel en zo ver is alles uit elkaar. We gaan het dus zien, maar denk dat het een soort hop-on-hop-off bus is maar dan heel de dag voor een aantal mensen die gereserveerd hebben.

Qua weer is het echt perfect, zon, blauwe lucht en heerlijk weer! Dat hadden we niet kunnen bedenken. Nu maar hopen dat dit nog even zo blijft.

Groetjes,

Debbie

1. Annelies:
    30 oktober 2019
    Haha ondanks dat het nog geen Japan is klinkt het allemaal al heel herkenbaar! Veel plezier!
  2. Marja:
    30 oktober 2019
    Wat een belevenis weer, en lekker dat jullie dat weer hebben. De verlichting zou goed bij onze feestweek gepast hebben 😄. Bedankt weer voor je verslag en op naar de volgende dag, enjoy 😎
  3. Ed Simons:
    30 oktober 2019
    Avontuurlijke reis zo dat brengt nog wel wat verassingen mee zo denk ik.
    Leuk ook dat filmpje.
    Fijne voortzetting 👋🏻😘
  4. Ans en Peter Diemers:
    30 oktober 2019
    Zo dames, jullie zijn zo al aardig aan het reizen en maken zodoende al weer genoeg mee. Veel reisplezier verder!
  5. Nicolien en cees:
    30 oktober 2019
    Prachtig allemaal en heel leuk om toch een beetje mee te maken en fijn dat jullie mooi weer hebben