Leixoes - Porto

13 september 2017 - Porto, Portugal

Vanmorgen ging voor het eerst aan boord en uiteraard ook aan land de klop een uurtje terug want we zijn in Portugal. Daardoor hebben we een uurtje langer kunnen slapen ;-).
We zijn gaan ontbijten toen de boot nog niet was aangemeerd om het maximale uit onze dag in Porto te kunnen halen. Want die is relatief kort. Rond 9:30 meren we aan en om 17.00 uur gaan we weer weg.
Rond 10.00 uur konden we het schip af en zijn we met shuttlebussen tot de poort van de terminal gebracht. Daar stonde de taxi's weer klaar, maar ook een hop on hop off bus die ook naar en door Porto ging. Dus die maar genomen, ideaal. Via het strand en de kustweg naar Porto gegaan, daar ook nog naar de andere kant gereden waar met name alle port bedrijven zitten en vervolgens zijn wij ergens in het midden van de stad uitgestapt. Dat hadden we achteraf gezien niet beter kunnen timen want dat was ook op het hoogste punt van de stad. Porto is namelijk echt op een soort berg gebouwd en dus stijl om te lopen. Vanuit het centrum zijn we een op ons gemakje via kerken, mooie gebouwen met prachtige tegeltjes en leuke winkeltjes meer naar beneden gelopen. Bij de kathedraal was ook een soort rouwmis bezig. Allemaal mensen buiten die ook bloemen legden en aan het bidden waren en strak in het zwarte pak en zwarte kleding. Wij denken dat een bisschop of de pastoor van de kerk is overleden, zeker weten doen ik het alleen niet.
Heel leuk om door al die straatjes te slenteren, de Portugezen zijn ook super aardig. En Porto is een kleine maar echt superleuke stad! Eenmaal beneden aan de Douro (rivier) hebben we nog op een terrasje gezeten en even lekker genoten.
Omdat wij om 16.30 weer aan boord moesten zijn dachten we; we pakken tussen 14.30 en 15.00 uur de hop on, hop off bus weer verder. Heen hebben we er een uur over gedaan, terug zal dat ook zo zijn, maximaal anderhalf uur. Dan komt dat mooi uit. Eenmaal in de bus gingen we het hele centrum weer door (want een een deel hadden we 's morgens ook al gedaan), maar steeds weer langs een hoop van dezelfde plekken. De tijd begon te dringen en we hadden geen idee.
Uiteindelijk ben ik om 16.00 uur maar eens gaan vragen aan de chauffeur hoe lang het zou duren voordat de bus bij de terminal zou zijn. Uhm nog 40 minuten afhankelijk van het verkeer. Maar jullie schip gaat toch om 18.00 uur? Uhm nee om 17.00 uur! Oh nou dat ga je niet redden. Ik stop bij het volgende punt en dan moeten jullie maar een taxi nemen, dan haal je het wel. Uhm ok, dat dan maar gedaan. Gelukkig was bij dat punt ook net een taxistandplaats!
In de taxi gesprongen en natuurlijk een chauffeuse die bijna geen Engels praat (Portugezen praten juist best goed Engels). Gelukkig was de route niet moeilijk en hadden wij ook een kaartje. Zelfs de foto, en alles daarop deed de chauffeuse niet overtuigd klinken... oh oh. Nou ja uiteindelijk gaf ze aan met een hoop oh's en ah's dat ze dacht dat ze het wist (bij het strand). Ok gaan met die banaan!!!
We hebben het gered en eenmaal bij de poort moesten we weer wachten op de shuttlebus die ons naar de terminal zelf bracht. Maar daar stonden we met zijn tweeën. Toen de bus net weg wilde stopte er nog een taxi en daar kwamen nog wat mensen uit (waaronder 2 russen die bij ons in de bus zaten). Die man zei: ik zag jullie uitstappen en toen dacht ik ook, uhm gaan we het redden... Die hadden dus een halte verder ook een taxi genomen.  Zijn vrouw zei ook dat wij slimmer waren dan haar man, haha. Uiteindelijk aan boord (na een laatste busexcursie) en er waren nog ongeveer 6 mensen die moesten komen, maar we waren laat. Dit was om 16.50 uur .... niet fijn. Maar ja dit duurde ook wel heel lang.... haha We hebben er om gelachen.
De afvaart weer vanaf het dek bekeken en het blijft toch knap hoe de kapitein zo een groot schip uit parkeert, want het is soms echt heel krap hoor.
Daarna weer even lekker opgefrist en een fantastische acrobaten show in het theater gezien. Dit keer in het restaurant waar je een hamburger of pizza kan eten gegeten. Even voor de afwisseling. Maar we waren de enige 2 gasten! Verder wat personeel die daar ook gaan 'uiteten' voor de afwisseling van hun eigen kantine.
In de bar wat gedronken maar de live-muziek is iedere avond hetzelfde en niet van goede kwaliteit. Dus snel terug naar de hut en lekker lezen want morgen weer bijtijds op om Lissabon te verkennen!
Lieve groet
Debbie

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ans en Peter Diemers:
    14 september 2017
    Wat n gerace zeg om op tijd weer terug te zijn en inderdaad zie je op een van de foto's dat je behoorlijk moet klimmen in de stad. Maar zo heb je wel n goede indruk gekregen van de stad. Lissabon wordt ook leuk (vonden wij) maar daar ben je ook al eens geweest met Mariska, dus iets bekender. Veel plezier verder voor jullie samen.
  2. Jan Willems:
    14 september 2017
    Leuk weer wat gelezen te hebben Deb over de belevenissen. Nog veel plezier !!
  3. Wim en Marianne:
    14 september 2017
    Nou zeg, wel buiten adem, maar toch gered ! Mooie foto,Leuk toch om ons mee te laten genieten. Groetjes Wim en Marianne,
  4. Nicolien en cees:
    14 september 2017
    Race tegen de klok maar weer gered leuke foto's veel water hebben wij ook alleen komt het bij ons uit de lucht 💧💧💧☁☁veel plezier