Op weg naar Nagasaki

5 november 2019 - Nagasaki, Japan

Vandaag hadden we weer een treintrip op de planning staan. Dit keer naar Nagasaki. We hadden gister al gevraagd of we stoelen moesten reserveren, maar aangezien het het startpunt is was dit niet nodig. Dus kijken waar we naar binnen moesten en als je borden volgt dan kom je een heel eind! Al snel stonden we op het juiste perron. Alleen duurde het even voor we in de gaten hadden waar we exact moesten gaan staan (iedereen gaat netjes in een rijtje staan), want waar wij stonden stond niemand en 2 deurtjes verder stonden wat meer mensen. Dus toch maar daar aangesloten en dat bleek een verstandige keus te zijn, want daar was het start van wagons zonder reservering. Maar wederom een luxe trein en wij zaten lekker hoor! Nou ja lekker, de mensen zijn klein dus onze hoofdsteun zat ongeveer tussen onze schouderbladen, maar als we de stoel wat naar achter zetten dan zit het prima.

Na een rit van ongeveer 2 uur en 8 stations later stonden we in Nagasaki. Daar gelijk naar de toeristeninformatie die ons een kaartje gaf met uitleg hoe we met de tram (jawel we gebruiken werkelijke alle vervoersmiddelen deze reis) bij het hotel konden komen. Ons hotel ligt echt 150 m van een halte dus ideaal! Daar bleek onze kamer ook al klaar dus konden we inchecken.

Het hotel ligt in een wijk die the Dutch slope wordt genoemd. Dit naar een westerse enclave die hier vroeger woonde. We zitten dicht bij Dutch street en ons hotel is in Portugese stijl gebouwd, incl de tegeltjes. Nadat we de koffers hebben weggezet, zijn we de stad ingegaan. Eerst de wijk om de hoek gedaan die bekend staat om Clover Garden. Een tuin, incl huizen van een Engelsman die vroeger heel veel in zeevaart/VOC tijd heeft gedaan. Zo ook het eerste Japans asfalt heeft aangelegd (in zijn tuin) en de eerste Japanse tennisbaan. Dus pap, je ziet de foto’s bij thuiskomst. Hier hebben we ook in een Engels theehuis wat gegeten, heel apart( een stuk stokbrood, met daarop aardappelsalade, cheddar gesmolten erover en daarop serranoham), een tosti maar dan anders laten we maar zeggen. Maar het klinkt vies, en was heerlijk :-).

Nog even verder gelopen en foto’s gemaakt van het uitzicht dat je hebt over de stad.

Vervolgens weer naar beneden gewandeld (omhoog hadden ze roltrappen haha, ideaal!) en de tram weer in.

Op naar het volgende historische item: een brug met 2 bogen. Blijkbaar is dit een van de oudste bruggen en er zijn ineens heel veel mensen (Japanners met name) die er voor veel foto’s maken. Goed, voor ons was het een simpele stenen boogbrug, maar goed.

Inmiddels waren we het wel een beetje zat en we kunnen hier ook nog naar het atoombommuseum, maar aangezien we nog naar Hiroshima gaan, lijkt ons dat een betere plek om alles te bekijken.

Op naar het station om daar alles voor de komende dagen te regelen. We zijn naar de ticketbalie gegaan om te vragen hoe we naar Beppu komen. Want via onze planners kwamen we er niet helemaal uit, maar dat is niet gek want dat is een reis van ruim 4 uur en minimaal 2 overstappen.... heel gek dat dat op deze route ertussen zit, maar goed. We gaan het beleven. We hebben in ieder geval nu alvast voor alle treinen zitplaatsen en weten hoe laat we vertrekken etc etc. Wel gemakkelijk hoor!

En uiteraard bij het station weer een soort warenhuis/winkelcentrum en daar nog wat snels gegeten, want ook al is het 4 uur onze magen knorren want we hebben maar 2 stukjes brood en een klein ontbijtje op verder.

Nu waren we het echt zat dus op naar het hotel. In de tram was het behoorlijk druk, en uiteraard vallen wij 2 dames best op. Ik werd door een oudere mevrouw in redelijk goed Engels aangesproken met de vraag waar wij vandaan kwamen. En als je hier Nederland zegt, is iedereen gelijk blij. Oh wat leuk en wat gaan jullie allemaal nog zien en doen. Bij de uitleg van onze reis was ze onder de indruk en gaf aan dat Nederland en Japan altijd wel een goede band hebben gehad. Echt zo leuk! We moesten er bij de zelfde halte uit en zij stopte nog even om ons te bedanken en een fijne vakantie te wensen.

Wij hebben nog even een drankje en extra kleine sushi snack gehaald bij de supermarkt op de hoek en gaan lekker bijkomen vanavond en lezen. Ook wel eens lekker! En uiteraard eens plannen wat we morgen nog gaan doen.....

Qua weer kan het niet niet beter hier, weer een t’shirt aangehad en 20 graden met strak blauwe lucht! Wat een geluk hebben wij zeg!

Yoiichinichiwo (fijne dag) en Subarashī yoru o (fijne avond)

Debbie

1. Marja:
    5 november 2019
    En alweer een bijzondere dag voor jullie, maar goed dat je alles opschrijft anders ben je het weer kwijt als je thuis bent. Mooie foto’s ook. Nog veel plezier verder
  2. Nicolien en cees:
    5 november 2019
    Heel bijzonder allemaal en mooie brug 😂al met al een hele mooie vakantie(reis)Heel leuk om er een beetje bij te zijn Cees en nicolien
  3. Ed Simons:
    5 november 2019
    Nou dan laat ik mij eens verassen van het hoe en wat van die Japanse collega😂
    Met het weer treffen jullie het ook wel zo te lezen. Hoe dan ook al met al wel een avontuurlijke vakantie we kijken al uit naar de aanvullende verhalen.
  4. Ed Simons:
    5 november 2019
    Nu ben ik wel benieuwd geworden naar de kunsten van die Japanse collega😂 Met het weer treffen jullie het ook wel goed. Al met al een zeer avontuurlijke vakantie in het "Verre Oosten".
  5. Wim en Marianne:
    5 november 2019
    Wat hebben jullie tweetjes het geweldig naar jullie zin .
    Mooi weer, plezier, kennis maken met leuke mensen en ook nog lekker eten!

En wij krijgen mooie verhalen en prachtige foto,s. Dankjewej hiervoor. Groetjes ,Marianne
  6. Willy en John:
    6 november 2019
    Hay jullie twee, ik moet zeggen wij hebben eigenlijk niets met landen in het “ Verre Oosten”
    maar jullie verhalen klinken goed en de foto’s zijn een goede aanbeveling voor deze reizen...
    Misschien gaan we nog ooit eens “om”, wie zal het zeggen.Veel plezier verder en geniet zeker ook van het weer,heerlijk nu nog in Tshirt lopen.Groetjes.