Kyote per voet verkennen

11 november 2019 - Kyoto, Japan

Vanochtend hebben we redelijk uitgeslapen maar waren we voor de wekker rond 8 uur wakker. Even douchen en alle spullen bij elkaar pakken en op pad.

Eerst een ontbijtje bij, jawel de Delifrance, gegeten. Daar zaten we buiten op het terrasje en kwam een meneer naar ons toe vragen waar we vandaan kwamen. Bij het antwoord uit Nederland werd hij helemaal enthousiast en ‘ oh welkom in Japan!’, zo leuk!

Omdat ze vandaag, met name in de ochtend, regen opgeven hebben we besloten veel met de trein en metro te doen.

Het startpunt is de Fushimi Inari-taisha Scrhijn. Dit is een tempel met daarbij duizenden Schrijns. En dit is een hele bekende plek voor Instagram foto’s waarbij het lijkt of je er alleen op staat. Nou dacht het niet ;-). De trein was al heen druk en met rijen eruit en met zijn allen richting Schrijn. Maar natuurlijk net uit het stationnetje en de eerste druppels vielen. Dus nu toch echt de regenjas aan. We stonden goed en wel onder de eerste tempel en het kwam er toch met bakken uit! Maar hierdoor hebben we wel een een of andere ceremonie met rituelen waar we niks van begrijpen maar mooi is het wel. Helaas mogen er geen foto’s of videos van gemaakt worden dus kan ik dit niet met jullie delen.

Toen het eenmaal iets droger werd zijn we naar boven geklommen. Rijen dik weer en we hebben een paar foto’s gemaakt met mijn telefoon want het regende inmiddels weer flink door. Wel hebben we een mooie stempel met Japanse tekens in ons boekje verzameld. Hier moet je voor betalen maar hoort er ook bij!

We zijn weer terug naar het station gelopen en 1 halte terug gereden naar een andere tempel. Inmiddels scheen de zon weer dus de jas kon uit en niet veel later het vest ook, en liepen we weer lekker in t-shirt! Want de temperatuur is toch 19 graden en in de zon best warm! Na een wandelingetje kwamen we aan bij de Tofuku-ji Tempel. We dachten eerst wat een commerciële bedoeling, overal tentjes waar je iets kon kopen. Na een kleine entree te hebben betaald konden we verder de tuinen in en deze staan bekend om de herfstkleuren en het was inderdaad prachtig! De moeite waard.

Inmiddels was het weer bijna lunchtijd en zijn zijn we weer terug naar het Kyoto station gegaan. Daar bij een frans tentje geluncht met een broodje, lekker Nederlands, maar smaakte prima!

Nu de metro ingestapt naar de Nishiki-market, dit is de foodmarket van Kyoto. En werkelijk alles hebben we weer gezien. Uiteraard oesters, die zie je echt overal, alle vissoorten, kruiden, gepekelde groenten, thee, snoepjes en kleine octopusjes met kwarteleitjes in hun hoofde, op een stokje met soja saus.... tot jawel, gegrilde mussen..... en nee dit is geen typefout :-)

Maar wat vinden wij er ook (voor de Amerika gangers) een Wendy’s!!! Nou daar ff een frisdrankje gedronken want lopen doen we genoeg!

Zo zijn we doorgelopen naar Gion, de oudste wijk van Kyoto en bekend om zijn kleinere straatjes, oude huisjes en als je geluk hebt zie je een echte Geisha. Maar die laten zich liever niet zien en al helemaal niet fotograferen, dus die hebben we niet gezien. Wel genoeg mensen die in in een kimono verkleed heel de dag door de stand banjeren.

Eenmaal in Gion aangekomen eerst weer een tempelcomplex gezien en omdat het weer ging onweren en we de eerste druppels voelde zijn we snel een stuk terug gelopen en een Starbucks ingevlogen. Daar zaten we net en kwam het er weer met bakken eruit, en bakken mensen naar binnen :-), maar wij zaten lekker!

Eenmaal droog zijn we Gion echt zelf in gelopen. Leuk om te zien en omdat we bewust aan het eind van de dag zijn gegaan was het een stuk rustiger. Lekker rond gelopen en op het gemakje de leuke en mooie winkels bezocht.

Inmiddels is het al donker geworden en willen onze voeten echt niet meer dus weer via de foodmarket die bijna gaat sluiten (maar nooit verveeld) terug naar de metro. En heel slecht maar wel lekker bij mc Donalds wat gegeten.

Nu zitten we zowaar lekker op onze lage stoelen en haha, dan zit het best OK ;-). En straks hopelijk weer lekker slapen op onze matjes, want dat valt niet tegen.

Lieve groet

Debbie

1. Marja:
    11 november 2019
    Jammer van de regen, maar dat mag de pret niet drukken zo te zien. Geniet maar van jullie rust, want morgen weer een dagje lopen denk ik zo. Mooie foto’s trouwens met al die herfstkleuren. 😘
  2. Chantal:
    11 november 2019
    Een dag met een gouden randje weer! 🤩
  3. Jan Willems:
    11 november 2019
    Ha Deb.Je gaat die slaapmatjes zo waarderen dat je thuis je bed verkoopt😂😂
    Nog veel plezier daar
    Groetjes Jan
  4. Nicolien en cees:
    11 november 2019
    Heel mooi die herfst kleuren jammer van de regen maar morgen hopen op beter weer
  5. Wim en Marianne:
    11 november 2019
    De regen zal de pret zeker niet drukken, na regen komt ook weer zonneschijn.
    Voor straks lekker slapen , jawel op de matjes!
    Hoe snel kan iets wennen, ha,ha!
    Groetjes .
  6. Willy en John:
    11 november 2019
    Ha.....starbucks,neem lekker een frappucino....is zoooooo lekker en welterusten op “ de matjes”.