Gyeongju

31 oktober 2019 - Gyeongju, Zuid-Korea

Na een heerlijke nacht (met deur open dus lekker frisse/koude wind naar binnen) weer een nieuw ontbijt ontdekken. Het is redelijk hetzelfde dus wij hebben met ons toastje, jam en yoghurt lekker ontbeten.

Om iets na half 10 werden we door de city tour bus beneden aan de weg opgehaald, en ja hoor een paar minuten later maar netjes op tijd, kwam de bus aan. Als enige Europeanen of lees, niet-Koreanen gingen we op pad. De gids vertelde alles in het Koreaans, maar met een video kregen we ook in het Engels een beetje extra uitleg bij welke bezienswaardigheid we naartoe gingen.

We begonnen van een van de twee graftombes die op het programma stonden. Dit zijn hier heuvels met gras begroeit, heel apart. Omdat wij geen Koreaans spreken mochten wij vrij rondlopen en kregen we iedere keer door hoe laat we weer bij de bus moesten zijn. Prima, aangezien wij niet de mensen zijn die uitgebreid naar de verhalen van een gids willen luisteren ;-)

Na een half uurtje gingen we door naar de 2e tombe. Maar daar waren wel veel meer heuvels en daar konden we er ook in eentje om te kijken hoe dit er van binnen ongeveer uit zag en wat er in lag. Bijna iets zoals de Egyptenaren hun doden begraven. Veel goud, persoonlijke bezittingen etc.

Ook daar nog even rondgewandeld en hup de bus weer in.

Volgende bestemming was een oude tempel. Dit is een stenen pagode eigenlijk. Daar waren we snel uitgekeken maar hebben we heerlijk op het terras wat gedronken. En de rest maar met de gids mee en verplicht luisteren. Wij op het gemak daar rondlopen, foto’s maken en daarna hup in het zonnetje zitten.

Inmiddels was het lunchtijd. We werden afgezet bij een bijna dorpje met allemaal eettentjes. Maar ja Koreaanse eettentjes, en om nou met 22 graden aan de warme hap te gaan zitten.... maar daar ineens kwam een modern koffie cafe en ja hoor die hadden kaastosti’s! Want kaas hier, daar zijn ze dol op! Alles en overal dingen met kaas, en dan zijn wij de kaaskoppen..... Maar goed, in de zon met goede cappuccino en een lekkere tosti met 2 soorten kaas en een soort perenjam ertussen (smaakte ook nog) heerlijk van de natuur, omgeving en mensen zitten genieten.

Na een uur was het tijd om weer door te gaan naar een soort grot. De berg in en veel haarspeldbochten verder kwamen we aan bij een mooi uitzichtpunt. Van daar moesten we nog een stukje langs de berg naar beneden lopen en dan weer een paar trappen op om een de grot in te gaan. Daar stond een prachtige stenen Boeddha. Helaas mag je daar geen foto’s van maken omdat het een heilige is uiteraard.

Weer de trappen af, en langzaam de berg weer een beetje op richting het uitzichtpunt. Daar nog wat gedronken en gekeken, en door naar de laatste bestemming.

Dit was een mega grote tempel. Echt heel mooi en druk bezocht. Je merkt gelijk aan de Koreanen dat 2 pagodes die in het complex staan, heel bijzonder zijn. Bij een latere uitleg die wij van een gids hebben gekregen, blijkt dat hier ooit alles gebouwd is om een soort Boeddha hemel/wereld te realiseren. En dat de 2 pagodes zijn voor voor, laten we zeggen, de 2 hoofdboeddha’s.

Na deze dag was het tijd om afscheid te nemen van onze groepsgenoten. Een jongen in de groep studeert Engels en heeft ons af en toe dingen uitgelegd omdat wij het niet mee kregen uiteraard. Hij gaf ons ook, zodra hij en zijn familie doorhadden dat we uit Nederland kwamen, Koreaanse koekjes, dit zijn 2 mini pannenkoekjes op elkaar met iets ertussen. Lekker hoor! Op de toer hebben we echt vrienden gemaakt want de mensen kijken en de kat uit de boom, maar rond de lunch vroegen oudere mensen aan ons waar we vandaan kwamen en dat ging als een lopend vuurtje haha. Heel grappig. De jongen hebben we als dank en rolletje Stophoest en Wilhelmina pepermunt gegeven. Hij wilde het niet aannemen maar naar aandringen ging hij het gelijk proberen en uitdelen aan de mensen om hem heen. Heel leuk.

Eenmaal uitgestapt (met nog een aantal mensen die in hotels in de omgeving zaten) bleven de anderen mensen nog zwaaien en buigen. Echt zo leuk. De mensen zijn zo netjes, gastvrij en vriendelijk. Iedere dag verbazen we ons er ook weer over dat je nergens een papiertje ziet liggen, de toiletten echt brandschoon zijn ongeacht waar je komt. En oh ja ook veel! En je kan overal zitten, terrasjes, bankjes, etc etc.

Terug in het hotel even gezeten en gevraagd waar we kunnen pinnen. Daar na een korte pauze op de kamer heen gelopen en op de terugweg een snelle hap gedaan en een klein snackje voor zo gehaald. Er zit echt heel weinig in de buurt, en wat er zit is heel Koreaans en niet druk, dus dat durven we niet aan.....

Nu nog even relaxen en plan de campagne maken om morgen weer naar de volgende bestemming te gaan. De treinrit is niet zo lang (40 minuten) maar dan moeten we weer met de metro en een stukje lopen. Maar dat komt zeker goed hier, daar maken we ons geen zorgen over.

Tot morgen weer!

Lieve groet,

Debbie

1. Marja:
    31 oktober 2019
    Wat een geweldige dag weer voor jullie en fijn dat wij er van mogen meegenieten. Veel succes morgen weer met de reis die jullie weer naar de volgende bestemming brengt 😘
  2. Chantal:
    31 oktober 2019
    We hebben echt vrienden gemaakt vandaag! 😃 Zo leuk! Was een dag met een gouden randje. Wat een bijzonder land met haar lieve mensen en prachtige plekken.
  3. Marian:
    31 oktober 2019
    Wat een bijzondere mooie dag weer.
    Genieten tot te met. Leuk om al jullie verhalen zo weer te lezen.
    Op naar morgen.

Liefs Marian en Groetjes aan Chan
  4. Wim en Marianne:
    31 oktober 2019
    Wat mooie ervaringen voor jullie in dit mooie land,Lekker weer en vriendelijke mensen.Wat wenst een mens nog meer!
    Genieten maar!!!
    Groetjes.
  5. Nicolien en cees:
    31 oktober 2019
    Wat een leuk verhaal weer en mooi weer ook en leuk zo veel vrienden ver weg groeten van ons weer en op naar morgen
  6. Willy en John:
    1 november 2019
    Hay, lekker genieten, en van die vriendelijke mensen...kunnen sommige hier nog wat van leren.
    Geniet in ieder geval van het zonnetje.
    Groetjes en veel plezier verder.