Fukuoka - Hakata

4 november 2019 - Fukuoka, Japan

Vandaag lekker uitgeslapen en ontbeten in het hotel. Wat een drukte en wat een keus..... broodjes, yoghurt (beperkt) en uiteraard, rijst, soep, spaghetti en gehaktballen en stukjes pizza.... ja echt waar! Denk dat ze bij intercontinentaal ontbijt bedacht hadden: we doen alles dan heeft iedereen keus :-).

Maar goed, rond 10 uur zijn we op pad gegaan naar het station. Wel te verstaan 3 minuten lopen. Daar naar de informatiebalie om te vragen waar we onze Japan Rail Pass vouchers in kunnen wisselen. Vriendelijk knikkend en wijzend gebaard de mevrouw naar iets achter ons.... dus letterlijk achter ons, hahaha hebben wij weer!

Daar binnen gestapt gelijk geholpen met formulieren die we nog in moesten vullen en heel snel onze echte ‘pas’ gekregen. Nu kunnen we makkelijk met de trein gaan. Gelijk gevraagd welke trein we morgen kunnen nemen, en een formulier met alle normale treinen uit Hakata gekregen, ideaal, kunnen we zelf kiezen welke trein want een zitplaats reserveren hoeft niet volgens de medewerkster aangezien hij op Hakata start en in ons geval ook echt in Nagasaki stopt.

We stappen het Japan Rail (de NS) balie uit en worden gelijk aangehouden door toeristen informatie met de vraag waar we vandaan komen. Even een stickertje op hun kaart plakken en als zij informeert wat onze plannen zijn en wij aangeven die niet te hebben, krijgen we gelijk een hele route van de omgeving hier. Nou op pad dan maar. Al vrij snel komen we bij een tempel die we gister ook vanuit de bus al hebben gezien. Daar naar binnen en het was weer prachtig. Door naar de volgende tempel, de Zen tempel en onder de lokale bevolking de kattentempel genoemd. Dit omdat er omheen veel katten slapen. Deze was ook wel prima, maar niet heel bijzonder.

Vervolgens doorgelopen naar de Old Town. Leuke oude huisjes waar er een ook vanbinnen te bezichtigen was en waar iemand prachtige stof aan het weven was op de ouderwetse manier.

Even in de souvenirshop geweest en door naar de volgende tempel. Daar stonden we weer met onze mond open. Niet vanwege de tempel zelf maar iedereen liep daar op zijn paasbest en de kinderen waren bijna allemaal in traditionele kleding, zo leuk! Achteraf blijkt dat het gister een nationale feestdag was en vandaar is daarom bijna iedereen vrij. En wij denken dat het dus vandaag gevierd is door de mensen en bij deze tempel om de een of andere reden speciaal is. Want men had hele fotorapportages en dat was het eigenlijk. De tempel zelf had ook een hele mooie hoge Shrine met daarin een metershoog kunstwerk. Noem het mooi of foeilelijk maar imposant was het wel.

Een stukje verder hoorden we muziek dus dachten we: daar gaan we even kijken. En wat is er gaande in een parkje: de pride parade van Hakata. Haha, wij erop, en overal mensen, kraampjes met eten, folders, dragqueens, noem maar op! Zo kom je nog eens ergens. Wij hebben ons kapot gelachen.  Maar niet aan ons besteed, dus weer eraf en terug gelopen. Daar uiteindelijk een ouder winkelcentrum gevonden met daaraan vast een mega nieuw winkelcentrum. Daar was het tijd om te lunchen: sushi!!! Heerlijk! We hadden een bordje met zalm en tonijn, daarbij een miso-soepje en we hebben genoten! Goedkoop is het zeker niet maar wel voortreffelijk!

Verder zijn we door het winkelcentrum gelopen en hebben we soms onze ogen uitgekeken, qua mensen en winkels. We hadden nog 1 missie en dat was om een stempelboekje te vinden. Van Annelies (een vriendin die dit voorjaar in Japan is geweest) had ik begrepen dat op ieder station een stempel staat en dat die leuk zijn te verzamelen en dat Japanners dit zelf ook doen. Dus ja wij ook! Bij tempels kan je trouwens ook tegen betaling een soort ticket/stempel/kalligrafie druk krijgen en daar zijn ook boekjes voor hadden we al gezien. Dus wij op zoek, nou het duurde even maar we hebben het gevonden! De 2 laatste stempelboekjes en nog een mooi ‘tempel’ boekje gekocht. Vanzelf zijn we zo weer terug richting het station gelopen. Daar zijn we op zoek gegaan naar de stempel natuurlijk, en jullie raden het al; die stond bij de informatiebalie waar we ernaar gingen vragen :-).

Moe maar voldaan van de zaken die we wilden doen en meer waren we om 4 uur weer op de hotelkamer. Daar even alles op ons in laten werken en uitgerust. En om half 6 weer op zoek naar iets om te eten. Dit keer zijn we naar een ‘rundvlees’ restaurant gegaan en hebben weer verrukkelijk gegeten, op de foto’s staan de gerechten.

Kortom het was een ongeplande, maar super leuke dag en wij gaan ons opmaken voor Nagasaki!

Lieve groetjes allemaal!

Debbie

1. Willy en John:
    4 november 2019
    Hay reizigers, geweldige reis zoveel te zien.
    Zijn er veel honden in de stad en omstreken?

Groetjes van ons
  2. Ans en Peter Diemers:
    4 november 2019
    Zo dames, weer genoeg meegemaakt en die onverwachte feestdag is een extraatje, dat pakken jullie dan toch maar mooi mee!
  3. Jan Willems:
    4 november 2019
    Mooi om weer te lezen al jullie avonturen en indrukken. Nog een fijne tijd!!!

Groetjes Jan
  4. Annelies:
    8 november 2019
    Leuk he, stempels verzamelen....veel plezier nog!