Sossousvallei deel 2

19 november 2016 - Sossusvlei, Namibië

Vanochtend vroeg opgestaan en ja hoor geen water, geen ramp maar het maakt wel gelijk duidelijk dat je in de woestijn bent en nergens van opaan kunt. Hup de bus in een een uurtje rijden tot het officiële nationale park. Het was al 25 graden dus op zich blij dat we voor het ontbijt gaan want anders is het te warm. Eenmaal aangekomen in het gebied zijn we vrijwel gelijk doorgereden naar de Dune 45, de grootste vaste zandduin in Namibië vanwaar je prachtig uitzicht hebt over het gebied. Daar aangekomen iedereen eruit en een poging gedaan naar de top te komen. Volgens de gids is het zo dat als je de eerste 80 meter hebt gehaald, je het zwaarste hebt gehad. Chantal is er al niet aan begonnen en 2 vrouwen (die alles negatief vinden, stinken en met niemand een praatje maken, gingen zelf de woestijn in lopen..). Goed ik heb een dappere poging gedaan maar met die hitten mijn klapkuiten heb ik denk ik 50 meter gered. Ik heb naar de top gekeken en echt gedacht; dacht het niet... dus weer terug. Jammer maar goed. Jeroen en Lisette hebben wel de top gehaald, maar die bikkelen bij alles stug door. Maar ook Tineke van over de 70! En de rest van de groep, petje af, ik doe het ze niet na.

Toen iedereen weer terug was heeft Cardi (reisleidster) een heerlijk ontbijten gemaakt en hadden we ei, bacon, muesli, yoghurt en brood als ontbijt, op onze kampeerkrukjes. Heerlijk.

En weer door naar de dode vallei. Daar verder met 4x4 trucks vanwege het vele zand, toen was het 1,1 km ongeveer lopen, te doen volgens Cardi. Dus hop, poging 2. Nou laten we zeggen dat ik het in theorie heb gered, maar de laatste 50 meter tot de valei echt niet zag zitten. In mijn eentje dus weer terug ben gelopen (nergens schaduw en ruim 35 graden in een woestijn...) Vervolgens echt hebt gedacht; schiet mij hier maar neer dan is het klaar en in die tocht (dus 2,2 km) ruim een liter water heb gedronken. Wat een hel, sorry maar zo voelde het echt.

Bij terugkomst zaten Chantal en een ander uit de groep al te wachten, die waren omgekeerd. Ik ben trots dat ik het gehaald heb en daar nog een keer een halve liter water gedronken. Met de 4x4 weer opgehaald en naar de officiële Sossousvallei gegaan en daar even een foto gemaakt.

Vervolgens zijn we gaan lunchen in en kampeerplek, weer naast de truck en lekker bijgekomen. Toen was het tijd om naar een kleine Canyon te gaan. Daar zijn we naar beneden gelopen en weer terug omhoog. Ook dat was een opgave. Die hitte is echt verschrikkelijk. Maar goed, al met al een sportieve dag gehad en dat midden in de grootste woestijn, haha, heeft ook zijn charme.

Helaas hebben we dus 2 vreemde mensen in de groep, die overal negatief over zijn, en niks leuk vinden, er mag geen raam open in de bus (want het tocht.. het is een warme föhn die naar binnen gaat en let op hè, geen airco!). Ze zeggen geen goede morgen, eten niet mee, etc etc. Toen iedereen dus bezweet zat en de ramen weer dicht moesten is er vriendelijk, doch dringend even wat van gezegd, helaas waren ze niet onder de indruk. Die twee hadden lekker een privé-reis moeten boeken, maar niet mee moeten gaan in een groepsreis. Oh ja, ze hebben ook alleen een safari-outfit aan (bijna een week lang), stinken dus ook nog een uur in de wind. Afin, we hebben ermee te dealen, maar de hele groep is er klaar mee.

Eindelijk aangekomen in de logde en een lekker witbiertje besteld (daar had ik om 11 uur al zin in!!). De rest ging al douchen en sloot zich aan, we hebben gezellig zitten borrelen. Uiteindelijk moest ik nog in 10 min douchen (ja ja we hadden weer water) en hebben we super gedachten tijdens het eten om het Afrikaans (lam = koosnaam voor een vrouw, Bokje voor een man) Nu is het tijd om te slapen na een lange en geslaagde dag!

En echt waar, ik heb vandaag nog nooit zoveel gedronken!!! Ik denk bijna 3 liter water, 0,5 liter cola, 1 liter witbier en 1 glas wijn... niet normaal toch!!!

Lekker Slaap allemaal! (Welterusten in het Afrikaans ;-))
Debbie

1. Jan Willems:
    21 november 2016
    Wat een avonturen !! Jammer van die twee vervelende gasten . Is er geen plekje voor die twee op het imperiaal van jullie wagen\reisbus. Nog veel plezier Groetjes Jan
  2. Cindy:
    1 december 2016
    Hoi Debbie,
    Ik lag achter met lezen, dus vandaar deze wat late reactie... Respect voor jouw geploeter in de woestijn! Ik moet er niet aan denken, haha... En ik heb ook nog wel wat ideeën voor die twee aso's. Achterlaten in de woestijn, vastbinden aan een kameel, laten schaken door een dikke sjeik......... :-)
    Groetjes, Cindy