Rome

20 september 2017 - Rome, Italië

Wat een prachtige stad is het toch!
We hebben als eerste aan de rand van Vaticaanstad ergens lekker ontbeten. Daarna eerst een Romapass gekocht. Dit is een kaart voor al het openbaar vervoer voor 3 dagen en je krijgt ook toegang tot de eerste 2 bezienswaardigheden. Daarna zijn we op pad gegaan naar het Colosseum. Want ja het zal druk zijn. Met de metro erheen en bij het uitstappen sta je ook echt bijna gelijk in het Colosseum. Overal zijn mensen die je informatie geven over hoe je binnenkomt waar je kaartjes kan kopen of je kan het bij ze kopen en nee dit zijn officiële mensen met een vestje. Je hebt ook neppers maar die staan verder weg van de bezienswaardigheden. Wij werden dus aangesproken en gaven aan dat we de Romapass hadden. Oh dan kan je bij de groepen ingang naar binnen (recht voor ons;-)). Dus dat maar gedaan en 2 Nederlanders die net voor ons liepen dezelfde instructie gegeven. Binnen 5 minuten stonden we binnen! Haha en wij denken dat duurt 2 uur! Het is echt wel mooi en indrukwekkend, maar eerlijk vonden wij de buitenkant mooier en imposanter.... Na rond te hebben gewandeld naar het Forum Romanum. Daar helaas wel een lange rij, maar het ging redelijk snel. Dit zijn echt oude opgravingen maar ook mooi. Ook daar rondgedwaald en toen hadden we wel dorst. Dus op een terras naast het Colosseum een drankje met iets lekkers erbij.
Vervolgens zijn we naar Palazzo Venetia gegaan. Het hoofdkwartier van Mussolini. En echt zoiets potserigs en imposant heb ik nog nooit gezien. Maar goed op de wandeltocht erheen kom je langs oude opgravingen en ander mooie gebouwen.
Vervolgens zijn we door winkelstraten doorgelopen naar de Trevi fontein. Mijn hemel wat een ding. Echt groter dan groots en giga druk met mensen. En nu overal mannen met fluitjes dat je niet op de rand mag zitten en het water mag aanraken. Heel grappig.
Alles gaat eigenlijk zo snel dat we meer doen dan gedacht dus ook doorgelopen (na een break in een superleuk koffietentje) naar de Spaanse trappen. Tja, we hebben het gezien maar het is een grote trap met alleen zittende toeristen erop. Check laten we maar zeggen.

Inmiddels ware we het wel zat en zijn we de metro in gestapt. Op de lijn lag ook nog het Piazza del Popolo een mooi plein. Daar uitgestapt en inderdaad een mooi plein. Maar er waren tenten voor de halve marathon van Rome en aan de andere kant een polshoogstok gedeelte voor een atletiek evenement. Kortom een vol plein ;-).
Even rondgekeken en toen de metro naar het guesthouse gepakt. En laat er daartegenover nou een gelateria zitten ;-). Dus met ijs naar de kamer en daar lekker gerelaxt met de voetjes omhoog en de planning voor morgen gemaakt.

Na een heerlijke douche hebben we bij een lekker en superdruk restaurant naast ons gegeten. Wat dat aangaat is het de perfecte locatie waar we zitten. Dicht bij de Metro, tram, Vaticaanstad, restaurants, supermarkt, gelateria en alles wat je wil.
Nu lekker slapen en morgen vroeg op om naar de Sint Pieter te gaan. Dat wordt wel in de rij staan. Maar ja we kunnen het niet overslaan natuurlijk!
Weltrusten!
Debbie

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ed Simons:
    20 september 2017
    Nou dat klinkt allemaal wel fantastisch mooi dat het jullie zo goed bevalt geniet er lekker van enne .... tot ziens ,maar dat duurt nog wel even .... gelukkig voor jullie.....!