Rome

19 september 2017 - Rome, Italië

Onze cruise zat er vanochtend dan echt op. Wij moesten om 8.00 uur onze hut uit zijn en om 9.30 klaarzitten om te ontschepen. In de tussentijd dus nog even lekker ontbeten en in de wacht gezeten.
Wel slim om in groepen te ontschepen, scheelt heel veel wachten bij bussen en zo. We konden zo van boord wandelen, koffer pakken die al buiten klaarstond en de shuttlebus om ons naar de centrale plek te brengen stond al klaar.
Er lagen 6!!!! Cruiseschepen achter elkaar, niet normaal! En eigenlijk was de haven heel amateuristisch. Wij hebben een taxi genomen naar het station want het was overal zo druk echt chaos. Daar een kaartje gekocht om naar Rome te gaan voor jawel; 10,50 euro pp. Wie doet je wat. De treinen gingen snel achter elkaar en we konden eigenlijk zo instappen. Het was wel druk dat we de hele rit hebben gestaan. En tja het Fyra fiasco begrijp ik ook beter want de treinen zij niet echt modern (deuren die half open gaan, geen airco ;-)). Maar goed we hebben een rit van 45-60 minuten gehad en toen stonden we op het centrale treinstation. Door met de metro. Dat was me een eind lopen onder de grond. Toen zoeken waar we kaartjes konden kopen maar ook dat is gelukt en 6 haltes verder stonden we in de buurt van het hotel. We zijn 2 straten naar beneden gelopen en ons guesthouse ligt op de hoek!  Het bevind zich in een oud Italiaans gebouw waar nog een hotel in zit en weet ik wat meer, net een groot appartementencomplex met zo een mooie lift waar je met 2 man in kan en die open is met ijzerwerk. We hebben aangebeld en er werd open gedaan door een vriendelijke meneer die op ons zat te wachten. Inchecken ging snel en we hebben de eerste kamer (denk dat er 6 kamers zijn). Ruim, netjes, zeker voor Italiaanse begrippen en midden in Rome!
We hebben onze spullen afgegooid en hadden erge dorst en trek. Gelukkig zijn er om de hoek veel restaurantjes dus we hebben lekker pasta gegeten en flink wat gedronken. Vervolgens hebben we voor de dag verder een kaartje gekocht voor de hop on, hop off bus. De opstapplaats was flink zoeken en het blijkt dat we echt op 5 min lopen van Vaticaanstad zitten. Wat een plein zeg dat Sint Pietersplein! Echt niet normaal. Overal ook veel politie en militairen om alles te bewaken, want tja.... helaas....
We hebben een tour door de stad gemaakt met de bus en een goede eerste indruk gekregen. En die is: wat een pracht en praal. Alleen maar mooie gebouwen waar je ook kijkt, de een groter dan de ander, de een ouder dan de ander.
Net hebben we wat gegeten in een super leuk restaurantje om de hoek waar de oude Piaggio's binnen staan. En nu een planning maken voor de komende dagen, want er valt veel te zien!
Lieve groet
Debbie

1. Marja:
    19 september 2017
    Wat een belevenissen allemaal, ik doe het jullie niet na! Geniet maar verder van Rome en de Romeinen xx
  2. Chantal:
    19 september 2017
    Eerste indruk is super van deze stad. Ik heb er zin in om de stad verder te verkennen. Op naar morgen!