Robbeneiland

14 november 2016 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Na een heerlijk Italiaans diner met lekkere Afrikaanse wijn zijn we op tijd ons bed ingegaan. Gelukkig lag het bed lekker en had ik een lekker kussen want ben zo in slaap gevallen.
Wel was ik vroeg wakker door de harde wind. Want waaien kan het hier prima!
Samen hebben we lekker gegeten en hebben we een taxi genomen naar Waterfront vanwaar hopelijk de boot naar Robbeneiland zou gaan. Daar hebben we een hard hoofd in aangezien we bij de receptie al gevraagd hadden of de Tafelberg bereikbaar was en helaas niet vanwege de wind.
Maar geloof het of niet de boten gingen, dus hup op de boot. En ja hoor wij hadden de kleinste. Dat heb ik geweten ook, van links naar rechts ondanks de goede stuurkunsten van de kapitein want hij ging met de golven mee. Maar toch strak naar de horizon staren en ik was blij dat we er waren!

Daar aangekomen lopend naar de gevangenis en een rondleiding gekregen van een ex-gevangene. Ik moet zeggen indrukwekkende plek. Dit was immers de eerste keer in een gevangenis (ja echt, ook een oud-gevangenis). En het is allemaal redelijk 'nieuw', dat doet toch vreemd aan. En het is ook heel duidelijk dat er in de gevangenis ook onderscheid tussen rassen werd gemaakt, tot de menu's toe.... echt beschamend. Uiteraard de cel van Nelson Mandela gezien (maar ja die is hetzelfde als de rest hoor), luchtplaats(waar hij zijn boek verstopt had en een tuintje had gemaakt). Vervolgens hebben we met de bus een rondje gereden over de rest van het eiland. Langs graven van Lepra patiënten die als eerste naar het eiland werden verbannen (waar overigens de gevangenis ook op gebouwd is), het dorpje (waar nog steeds mensen wonen), de kalkgroeve waar gevangenen de stenen hebben moeten afgraven waarmee de gevangenis is gebouwd en uiteindelijk naar een punt waar we fantastisch uitzicht hadden op Kaapstad met de Tafelberg.

Terug was het weer een pittig tochtje maar dan alleen op en neer, dat is beter te handelen eerlijk gezegd. Toen was het echt tijd voor een late lunch en dat hebben we met heerlijke Sushi en wijn gedaan op het terras (tja het is vakantie:-)).

Nu, het begin van de avond in het hotel even contact met het thuisfront gehad, blogs geschreven en Facebook bijgewerkt. Zo gaan we weer iets lekkers drinken en een klein hapje eten (sushi zit nog hoog).

Lieve groet,
Debbie

1. Ans en Peter Diemers:
    14 november 2016
    Hoi Debbie en Chantal, leuk en interessant om jullie zo te volgen. Ik (Ans) had allang misselijk geweest op dat bootje. Maar wel fijn dat het toch doorging, anders mis je al wat aan het begin van jullie reis. Geniet er maar van, maar daaar twijfelen we niet aan zo te lezen. Groetjes Ans en Peter
  2. Jan Willems:
    14 november 2016
    Ha Deb . Nog veel plezier en avontuur op jullie volgende trip.

Groetjes Jan
  3. Nicolien en cees:
    15 november 2016
    Fijn dat het toch door ging alleen bijna zeeziek is iets minder maar ja je moet er iets voor over hebben he veel plezier verder cees en nicolien xxxx
  4. Marian:
    16 november 2016
    hoi hoi , jullie reis is nog maar net begonnen of we lezen al de leukste en mooiste verhalen geweldig.
    Volgens mij zijn jullie echt aan het genieten ( dat was ook de bedoeling )
    heel veel plezier nog en we wachten weer op een nieuw verhaal !!
    Lieve Groet Marian