De laatste cruisedag

18 september 2017 - Rome, Italië

Vandaag is het onze laatste cruisedag. En weer een hele dag op zee. Qua temperatuur is het eigenlijk prima. Zo een 22 graden alleen werd het al aan het eind van de middag bewolkt en betrok het. Na de lunch zelfs wat regendruppels. Maar niet zo veel als in Nederland gelukkig ;-).
Aan het einde van de middag was er voor de Nederlandse gasten een bijeenkomst over het ontschepen morgen en de dag erna (in Savona gaan er ook een hoop mensen van boord). Iedereen was verrast door de opkomst en de hoeveelheid Nederlanders die toch aan boord blijken te zijn. Haha iedereen had het over de Russen dat wij daar niet tussen opvallen (gelukkig).
We hebben handige informatie gekregen dat we de koffers vanavond al buiten de hut moeten zetten, hoe het werkt met kleuren en nummers. Dat er nog informatie komt via de dagelijkse nieuwsbrief enz enz.
Na de bijeenkomst hebben we nog een drankje gedronken in de bar en ons op het gemakje omgekleed voor de avond.
De show was weer goed gedaan met een Italiaans thema en alle zangers en dansers waren erbij.
Voor het diner hadden we al besloten om onze ober een fooi te geven. Je betaald per dag al een bedrag aan fooien, dat is verplicht maar goed hij was altijd enthousiast dus wij willen hem wat extra's geven. Maar hij probeert ook vaak een diner (een bepaald hoofdgerecht waar je voor moet betalen) te verkopen. Dus bij de vraag of we hem dan iets zouden geven als wij dat zouden doen blijkt dat als hij iets verkoopt hij een dag vrij krijgt. Nou dan dat maar ipv geld, dat is beter besteed. Dus ik aan de kreeft (compleet met tang en al) met pasta en Chantal een kalfskotelet. Het was heerlijk! En heel veel. En ik heb nog nooit iemand zo blij gezien, hij is morgen en overmorgen voor het grootste deel vrij en dan kan hij aan land gaan. Echt met zo iets simpels iemand eigenlijk heel blij maken, heerlijk.
Onze drankenkaarten zijn ook nog lang niet op. Maar ja je krijgt je geld niet terug. Dus we hebben aan Ives (de ober) ook gevraagd of we hem iets konden geven. En jawel bij ieder drie drankjes afgeschreven (anders valt het op) de blikjes gelijk gehaald (ook sociaal voor zijn collega's) en in de koelkast gezet. Zij moeten dat natuurlijk ook betalen en voor hen is dat relatief duur denken wij. Kortom tevreden afscheid genomen van Ives.
Onderweg naar de bar heb ik ook nog afscheid genomen van de casinodirecteur die sinds ik de bingo heb gewonnen iedere avond (hoe druk ook) mij aan het begin van de gang ziet en Debbie, Debbie, Debbie begint te roepen, hilarisch.
Nu dus ook weer en toen ik hem vertelde dat dit toch echt de laatste keer was sprong hij op en kreeg ik een knuffel. Charmeur, want dit is een echte Italiaan (en een leuke ;-))). Na wat dollen met hem eindelijk in de bar beland en onze laatste muziekavond (die we niet missen) afgesloten met een drankje.
Net hebben we de koffers ingepakt, die gaan straks naar buiten en morgen om 8.00 uur moeten we de hut uit zijn. Om 9.30 mogen wij het schip af. Dus in de tussentijd relax ontbijten.
Het cruisen was echt een leuke ervaring en ik zal het zeker nog een keer doen. 12 dagen is lang zat, maar we hebben gelachen om en met mensen en zijn absoluut niks tekort gekomen!
Nu naar het 2e deel van de vakantie, Rome. Wij zijn benieuwd!
Lieve groet
Debbie

1. Marja:
    19 september 2017
    Leuk om alle ervaringen op de cruise te hebben gelezen, nu weer vasteland onder de voeten en Rome onveilig maken. ben benieuwd. Veel plezier daar xxx
  2. Wim en Marianne:
    19 september 2017
    Fijn dat de cruise zo goed bevallen is.En leuk dat wij een beetje konden meegenieten van de verhalen. Nu veel plezier in Rome. Lieve groetjes uit Kerkrade.
  3. Ans en Peter Diemers:
    19 september 2017
    Zal niet meevallen in Rome met zeebenen😀😀 Heel veel plezier met het vervolg van de reis. Groetjes Ans en Peter
  4. Jan Willems:
    Ha Deb,

Leuk weer wat te lezen. Goed dat de cruise zo fijn bevallen is, gelukkig stond kapitein Schettino niet aan het roer Ha Ha . Veel plezier in de eeuwige stad.
    Groetjes Jan
  5. Nicolien en cees:
    19 september 2017
    Leuk om jullie verhalen te lezen en ik dacht ze slaat nog een leuke Italiaan aan de haak dus ben benieuwd naar de foto's veel plezier in rome gr cees en nic