Rome

21 september 2017 - Rome, Italië

Zo dat was me het dagje wel!

Om 8:15 zijn we op pad gegaan en hebben eerst buiten de deur ontbeten weer aan de rand van Vaticaanstad.
Daarna zijn we in de rij gaan staan om de Sint Pieter in te gaan. Wij vonden het al een aardige rij, maar uiteindelijk stonden we met 45 minuten binnen. Ga je later, en dat bleek wel toen wij bij de beveiliging waren, sta je al snel 2 tot 3 uur te wachten.
Daar eenmaal binnen wist ik niet zo goed wat te denken. Zoiets heb ik nog nooit gezien. Het is groot, allemaal marmer, mozaïek en goed. Echt Katholiek, maar ik schaam mij ook een beetje eerlijk gezegd. Afijn veel foto's gemaakt en vervolgens een kaartje gekocht om de koepel in te gaan. Het eerste deel zijn we met de lift gegaan. In het totaal zijn het ongeveer 550 treden, maar het eerste deel (230 of zo) kan je met de lift doen. Dit dus gedaan. En toen verder. Draaitrappen, scheve trappen, stalen trappen, ppfff en smal af en toe! Dat was wel een uitdaging (meer mentaal dan fysiek). Maar goed, eenmaal boven heb je een ongekend uitzicht over Rome. En natuurlijk het Sint Pietersplein (de bekende postkaart foto hebben we gemaakt hoor).
Vervolgens dezelfde rit weer naar beneden. Na de trappen hebben we, jawel op het dak van de Sint Pieter een colaatje gedronken. Haha en nee de Paus betaalde niet, die moesten we zelf betalen. Maar echt er zit gewoon een souvenirswinkel en cafeetje en toiletten, je lacht je kapot!!! (Oh ja en een brievenbus ;-).
Toen weer de lift naar beneden en aan de rand van het plein weer wat gedronken, want we hadden genoeg (angst)zweet uitgezweet!

Na dit avontuur zijn we naar de Engelenburcht gegaan. Daar stonden we zo binnen (echt als wij een rij verwachten zijn we er zo ;-)). Daar moesten we ook omhoog, maar dit ging langzamer. De burcht heeft functie gehad van fort, gevangenis en ook nog iets van een woonhuis, want er waren ineens kamers zo mooi beschilderd, heel gek. Ook hierboven weer een prachtig uitzicht!
Daar hebben we boven geluncht (dat doen wij op gekke plekken :-)), met uitzicht op de Sint Pieter, wat wil je nog meer.

Vervolgens zijn we via het Piazza Navona (waar ook weer een fontein van Bernini is en kunstenaars zitten) naar het Pantheon gegaan. Ook een heel apart gebouw, vanbuiten en vanbinnen.
Nu waren we wel een beetje versleten en zijn we weer teruggelopen door de leuke straatjes in de kunstenaarswijk. En om half 5 vielen we kapot onze kamer weer binnen. Een flinke dag dus. Heerlijk een douche genomen want we voelden ons echt vies en net snel een heerlijke carpaccio en pasta alla carbonara gegeten. Nu op onze kamer en nog lekker lezen, want morgen onze laatste dag Rome.

We hoeven niet zoveel meer te wandelen maar we moeten lang gaan wachten (nu echt ben ik bang) voor de Sixtijnse kapel en het Vaticaan museum.

Ciao,
Debbie

1. Bianca:
    21 september 2017
    Jeetje wat klinkt dat weer goed zeg!
    Jullie besteden de tijd goed en hebben al veel gezien. Super benieuwd naar je album straks 😉.
    Veel plezier nog dames!
  2. Wim en Marianne:
    21 september 2017
    Nou het lijkt wel topsport wat jullie doen, maar dan zie je ook wat!
    Geniet nog maar even van Rome.
    Groetjes Wim en Marianne.
  3. Ans en Peter Diemers:
    22 september 2017
    Zo zo, jullie hebben in Rome al heel veel gezien zeg en nu nog een dag, ben benieuwd en dan weer op doorreis, leuke afwisseling zo. Veel plezier verder!