Santa Clara - Che Guevara

16 september 2015 - Santa Clara, Cuba

Vandaag een korte reis naar de plaats waar het mausoleum van Che Guevara.
Het plaatsje zelf stelt eigenlijk niet zo heel veel voor. Het mausoleum en het plein van de revolutie wat eraan ligt doet heel oostblok/sovjet aan. Kaal, veel  beton en vooral geen warmte. In het museum liggen aandenkens aan de strijders zoals geweren, brieven, flessen, kleding etc. Persoonlijk vond ik het niet zo interessant en was er ook zo doorheen. Opvallend was dat je overal in musea foto's mag maken en hier niet. Niet eens meenemen. Buiten op het plein van de revolutie en bij het grote standbeeld van Che nog een groepsfoto gemaakt. Die hadden we nog niet en het was onze laatste echte dag van de rondreis.
Op verzoek van velen om niet weer vroeg in het hotel te zijn en weer aan het zwembad te liggen nog even de stad ingereden en daar gekeken. Vervolgens zijn we nog doorgelopen naar de trein, net buiten het centrum, die Che heeft laten ontsporen en zo aan munitie is gekomen en de opstand deels is begonnen.
Uiteindelijk aan het einde van de middag waren we in het hotel. Super leuk met allemaal kleine hutjes (sommige met verdieping). Echt het leukste parkje waar we tot nu toe geweest zijn en dit keer deed alles in de kamer het ook, het was schoon, geen loshangende stopcontacten of kapotte lampen en jawel voor mij ook een goede douche met warm water, heerlijk!
In het restaurant gebruik gemaakt van het buffet want in de omgeving was verder niets. En we zitten te ver weg van het centrum om te lopen naar iets. Nog lekker aan de cocktails gezeten en weer een gezellige dag gehad. Nu is de groep wel echt in 2-en gesplitst en dat is prima.
Morgen gaan we naar het toeristische Varadero. Met de lunch zullen we er ongeveer zijn en dan hebben we bij elkaar nog 2,5 dag all-inclusive. Dat zal wel even een andere omgeving zijn dan dat we tot nu toe gewend zijn. Onze reisleidster en chauffeur zetten ons af en gaan gelijk naar huis. Zij mogen niet in Varadero blijven. Typisch, alleen cubanen die echt in Varadero werken mogen daar blijven. We krijgen een nieuwe reisleider en dat zal denk ik een Nederlander zijn die daar namens een reisorganisatie zit zoals meestal als je all-in boekt.
We laten ons verrassen!